به گزارش مشرق به نقل از فارس ، حجتالاسلام والمسلمین علیاحمد ناصح، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم عنوان کرد: اگر فردی نهضت امام حسین (ع) را به طور کامل بررسی کند به این نتیجه خواهد رسید که حرکت امام حسین (ع) از مدینه و شهادتش در کربلا به معنای واقعی کلمه تجلی عینیت بخشیدن به قرآن در صحنه زندگی انسانها است.
وی با بیان اینکه ما میتوانیم نهضت اباعبداللهالحسین (ع) را در سایه آیات قرآن به طور کامل توضیح داده و تشریح کنیم، ابراز داشت: سه دسته از آیات قرآن کریم در نهضت عاشورا تجلی کرد: آیاتی که حضرت سید الشهدا(ع) در مسیر مدینه تا کربلا مستقیما به آنها استناد کرد، آیاتی که اگرچه امام(ع) آنها را به صورت رسمی ضمن خطبهها و سخنرانیهای خود استفاده نکرد اما معنا، مفهوم و مضمون آن آیات را به کار برد. دسته سوم آیاتی است که در پرتو آنها نهضت کربلا معنا و مفهوم پیدا کرد.
حجتالاسلام ناصح در ادامه افزود: آیاتی که در خصوص حفظ ارزشها، امر به معروف و نهی از منکر، آیاتی که وظیفه انسانها را در مقابل بیدینیها مشخص کرده و آیاتی که انسانهای مؤمن را توصیف میکند. در واقع، امام حسین(ع) به طور عملی آیات قرآن را در روز عاشورا تفسیر کرد.
وی خاطرنشان کرد: نهضت کربلا تبلور قرآن و کربلا صحنهای است که حضرت سیدالشهدا(ع) به معنای واقعی، قرآن را در آن اجرا کرد. آنچه را که یک انسان مسلمان، مؤمن، معتقد و ملتزم به باورهای دینی باید مدنظر داشته و بر اساس آن زندگی خود را تنظیم کند را امام حسین(ع)از قرآن استخراج و در روز عاشورا بیان فرمود.
عضو انجمن علوم قرآن و حدیث ایران تصریح کرد: اوصافی را که خداوند برای بهشتیان و مؤمنان واقعی ذکر کرده است در یاران امام حسین (ع) عینیت یافت. به معنای واقعی عاشورا صحنهای بود که امام حسین (ع) دستورات قرآن را در آن عملا اجرا کرد.
حجتالاسلام ناصح با اشاره به استرجاع سیدالشهدا (ع) خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) در ابتدای حرکت خود آیه «إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ» را تلاوت کرد و ما شاهد استناد اباعبداللهالحسین(ع) به آیات قرآن در جای جای مسیر هستیم و ایشان اهداف قیام خود را با استفاده از قرآن برای مردم تبیین کرد.
وی با بیان اینکه ما میتوانیم نهضت اباعبداللهالحسین (ع) را در سایه آیات قرآن به طور کامل توضیح داده و تشریح کنیم، ابراز داشت: سه دسته از آیات قرآن کریم در نهضت عاشورا تجلی کرد: آیاتی که حضرت سید الشهدا(ع) در مسیر مدینه تا کربلا مستقیما به آنها استناد کرد، آیاتی که اگرچه امام(ع) آنها را به صورت رسمی ضمن خطبهها و سخنرانیهای خود استفاده نکرد اما معنا، مفهوم و مضمون آن آیات را به کار برد. دسته سوم آیاتی است که در پرتو آنها نهضت کربلا معنا و مفهوم پیدا کرد.
حجتالاسلام ناصح در ادامه افزود: آیاتی که در خصوص حفظ ارزشها، امر به معروف و نهی از منکر، آیاتی که وظیفه انسانها را در مقابل بیدینیها مشخص کرده و آیاتی که انسانهای مؤمن را توصیف میکند. در واقع، امام حسین(ع) به طور عملی آیات قرآن را در روز عاشورا تفسیر کرد.
وی خاطرنشان کرد: نهضت کربلا تبلور قرآن و کربلا صحنهای است که حضرت سیدالشهدا(ع) به معنای واقعی، قرآن را در آن اجرا کرد. آنچه را که یک انسان مسلمان، مؤمن، معتقد و ملتزم به باورهای دینی باید مدنظر داشته و بر اساس آن زندگی خود را تنظیم کند را امام حسین(ع)از قرآن استخراج و در روز عاشورا بیان فرمود.
عضو انجمن علوم قرآن و حدیث ایران تصریح کرد: اوصافی را که خداوند برای بهشتیان و مؤمنان واقعی ذکر کرده است در یاران امام حسین (ع) عینیت یافت. به معنای واقعی عاشورا صحنهای بود که امام حسین (ع) دستورات قرآن را در آن عملا اجرا کرد.
حجتالاسلام ناصح با اشاره به استرجاع سیدالشهدا (ع) خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) در ابتدای حرکت خود آیه «إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ» را تلاوت کرد و ما شاهد استناد اباعبداللهالحسین(ع) به آیات قرآن در جای جای مسیر هستیم و ایشان اهداف قیام خود را با استفاده از قرآن برای مردم تبیین کرد.